News

28-april-2021

De basis van Personal Branding

Categorie: Werkgeluk
Ingezonden door: Wegnaarsucces

Personal branding is een enorm krachtig middel om jouw carrière een boost te geven, je sollicitaties succesvol te laten verlopen of jezelf als ondernemer beter te profileren. En in de basis is het een manier om je gewoon een goed gevoel te geven over jezelf.


Als je je personal brand gaat uitwerken, maak je inzichtelijk welke positieve aspecten van jezelf je wilt laten zien. Wie ben je en wat wil je uitstralen? Waarom? Wat wil je ermee bereiken? De kunst is om dat boven water te halen én daar vervolgens taal aan te geven. Heb je het eenmaal onder woorden gebracht en je eigen gemaakt, dan ben je klaar voor je volgende carrierestap. Dat kan zijn binnen je eigen organisatie of bij een externe sollicitatie, maar ook als ondernemer helpt het hebben van een sterke personal brand je bij het vinden van nieuwe klanten of opdrachten.

Voor je ermee aan de slag gaat is het echter goed om eerst kennis te nemen van twee basisprincipes, te weten congruentie en een positief zelfbeeld. Dit laatste betekent eigenlijk gewoon trots zijn op jezelf, wie je bent en wat je hebt gepresteerd. Het een kan niet zonder het ander, en beide zijn voorwaarden voor het kunnen ontwikkelen van een sterke personal brand. 

Congruentie 
Je bent congruent als dát wat je zegt en uitstraalt, overeenkomt met wat je denkt en voelt. Je speelt dus geen rol, maar denken, voelen, spreken, houding en uitstraling geven allemaal dezelfde boodschap af. In het geval van personal branding betekent dit dat het merk dat je neerzet en alles wat je over dat merk uitstraalt overeen moet komen met de werkelijkheid. Niet iets beweren wat je niet waar kunt maken, jezelf niet beter, mooier of gewoon anders voordoen dan je bent, wat je vind en hoe je je voelt. Met andere woorden; dat wat je zegt, schrijft, wilt uitstralen en laten zien dient dus overeen te komen met wie je werkelijk bent.

Positief zelfbeeld
Weten wie je bent, jezelf waarderen en trots zijn op je sterke eigenschappen, prestaties, successen, maar ook trots op en dankbaar voor de lessen die je hebt geleerd en de ontwikkeling die je hebt doorgemaakt. Dit is het startpunt voor een sterke en overtuigende personal branding. Als het hier nog aan schort, zal je personal branding niet goed uit de verf komen. Het wordt dan of een zwak verhaal, of een mooi verhaal waar je eigenlijk niet in gelooft, en waarmee je dus niet congruent zult zijn.

Heb je nog twijfel over wie je bent en wat je waard bent, ben je onzeker of ken je jezelf nog niet zo goed, dan heb je hier nog een slag in te maken. Begin met uit te zoeken waar je goed in bent en welke successen je hebt gehaald, kijk terug op wat je in je leven en werk voor elkaar hebt gekregen en vraag hier ook anderen zo nodig hulp bij. Maar ook mislukkingen, blunders, zijsporen, alles wat je hebt meegemaakt en waar je van hebt geleerd is waardevol. Het heeft je gevormd tot wie je nu bent en wat je te bieden hebt. Kijk terug, werk concrete voorbeelden uit waarin jij een actieve rol hebt gespeeld en werk uit wat jij daar in hebt gedaan. Zo werk je aan een goede onderbouwing. Een handig hulpmiddel hierbij is de STARR-methodiek.

Met deze grondige aanpak maak je het concreet en vooral overtuigend. In eerste instantie is dit prettig voor jezelf en je eigen zelfbeeld maar later zal je dit ook kunnen inzetten om anderen te overtuigen. Het is echt de moeite waard om aan te werken, eventueel met behulp van je sociale netwerk of een professionele coach. Het vraagt een investering in tijd, lef en eventueel budget, maar gaat je enorm veel opleveren. 


Hoe meer je uitwerkt, hoe meer je het je eigen maakt, hoe sterker je personal branding zal zijn. Het zal dan niet een commercieel verhaaltje over een merk worden, maar een prachtig en krachtig statement over jou. Je laat daarmee zien waar jij in gelooft en wat jij te bieden hebt én je zult dat weten uit te stralen en uit te dragen.

Zoals al eerder gezegd gaat het hierbij dus nadrukkelijk niet om je mooier of anders voordoen dan je bent, maar juist om je ‘echte’ zelf te durven laten zien, met alle talenten, eigenschappen, kennis, ervaring en successen die daar bij horen.

Dit is de basis van personal branding!

Is deze basis er niet, dan werk je alleen aan de oppervlakte en blijf je hangen in trucjes en aangeleerd gedrag. Het effect zal hiermee beperkt zijn en teleurstelling over de resultaten voor de hand liggend.

Door op een integere manier in kaart te brengen wat jou uniek maakt en waar je trots op bent leg je de basis voor een effectieve en succesvolle personal branding.  Je voelt je er beter door, het helpt je in je werk en in je carrière, en is een enorm hulpmiddel bij effectieve sollicitaties!

Is jouw basis stevig genoeg voor een goede personal branding? Investeer erin, het is absoluut de moeite waard!

Wil je nu echt werk maken van je personal branding? Hier vind je meer informatie over mijn unieke, persoonlijke en heel effectieve programma Personal Branding


Vorige pagina: Modules
Volgende pagina: Menu Manager